Problematika práv a ochrany zvierat z pohľadu etiky

Alena Minárová
Univerzita Konštantína Filozofa, Filozofická fakulta
Katedra etiky a katechetiky, Nitra

Vo svojej práci stručne rozoberiem základné princípy preferenčného utilitarizmu a práv zvierat, tak ako ich rozpracovali prominentní predstavitelia týchto názorov, austrálsky filozof rakúskeho pôvodu Peter Singer a americký filozof Tom Regan. V záverečnej časti uvediem dôvody, prečo sú tieto filozofické koncepcie ochrany a práv zvierat pre nás neprijateľné, v čom vidíme nebezpečenstvo schvaľovania právnych noriem na ochranu zvierat a ako východisko ponúkneme princípy etiky úcty k životu, ktorá rešpektuje stanoviská antropocentrického humanizmu.

Preferenčný utilitalizmus rovnako ako klasický utilitarizmus prekračuje hranice antropocentrizmu a speciesizmu.V prípadoch, kde sa Singer zameriava na bolesť a utrpenie, rešpektuje východiská klasického utilitarizmu. Bolesť a utrpenie by podľa nich mali byť minimalizované, alebo by im malo byť zabránené a to bez ohľadu na rasu, pohlavie a živočíšny druh, ktorý trpí. Tým sa Singer zaradil medzi odporcov ”speciesistov”. . Pri dôslednom dodržiavaní takýchto princípov, by Singer musel pripustiť, že má rovnaký názor na zabíjanie ľudí, ako na zabíjanie zvierat. Pri vyriešení tohto problému už Singer nevystačil s princípmi klasického utilitarizmu, preto ponúka odlišnú formu utilitarizmu. Tento druh utilitarizmu posudzuje morálne normy podľa preferencií a druhu priority zvažovania záujmov bytostí, ktorých sa otázka života a smrti bytostne dotýka. Táto verzia utilitarizmu je označovaná ako ”preferenčný utilitarizmus.” (Singer ,1993)

Princíp práv zvierat, prezentovaný Reganom odmieta utilitaristický názor na morálnosť zabitia na základe preferencií preto, aby s toho mali iní úžitok. Regan a jeho stúpenci tvrdia, že nikdy neexistujú dostatočné dôvody na to, aby sme obetovali jedného jedinca na prospech druhého. Teória práv (zvierat a ľudí), ako ju rozpracoval Regan, je teóriou morálnych práv jednotlivcov (Regan, 1985). Zástancovia práv zvierat, ako sa zdá, zastávajú vysoko morálne stanovisko. Avšak je tu istý problém: Ako sa zachovať v prípade, kde jednoducho nie je možné, aby boli rešpektované práva všetkých jednotlivcov(Sandoe, b.r.v.).

Tým, že sa podľa našej najnovšej legislatívy zviera už nepovažuje za vec, ale je to subjekt s právom na život odpovedajúcej kvality (Lovas, 1998), sa problém práv zvierat rieši len čiastočne a ja dúfam, že aj dočasne.. A predsa mi osud zvierat hlboko leží na srdci. No nielen na srdci, ako mnohým prívržencom hnutia bujujúceho za práva a slobodu zvierat. Títo milovníci zvierat, rovnako ako ich štvornohí huňatí miláčikovia, jednajú mnohokrát len na základe inštinktov a emócií. Bojujú za práva zvierat, ale odkiaľ ich poznajú? (Tannenbaum, 1991) Pod vplyvom emotívne ladených manifestácií, v zajatí vlastných predsudkov, frustrácií a tráum, s podporou médií a mimovládnych organizácií strhávajú za sebou verejnosť laickú i odbornú, ktorá sa stáva len emóciami vedenou masou.

Našej úcty je hodný každý život, nie len ten, ktorý určuje právna norma, a nie len spôsobom, ako ho táto norma stanovuje. Ale to je možné len za podmienok, keď etiku úcty k životu nechápeme univerzálne (Michalíčková, 1998), ani podľa princípov preferenčného utilitarizmu, ktoré spochybňujú tzv. ”doktrínu o posvätnosti ľudského života” (Pauer-Studer, 1993) .

Prijímanie stále nových právnych noriem, hoci v záujme ochrany prírody, znamená postupné oslabovanie morálnej slobody a zodpovednosti človeka a dovolím si tvrdiť, že aj istú formu ekototalizmu. A to tu už bolo... .

Bibliografické odkazy a citácie:

Kánsky, J.: Práva zvierat. In: Gluchman, V.: Praktické otázky etiky a morálky, Prešov, 1998, s. 105 - 120

Lovas, B. - Kubinec, J.: Právne predpisy Slovenskej republiky na ochranu zvierat. In: Ochrana zvířat a welfare ’98., VFU, Brno, 1998, s. 206 - 208

Michalíčková, D. a kol.: Alternativní metody k pokusum na zvířatech a jejich zdroje. In: Ochrana zvířat a welfare ’98., VFU, Brno, 1998, s. 212 - 213

Pauer-Studer, H.: Peter Singer on Euthanasia. In: The Monist. An International Quarterly Journal of General Philosophical Inquiry, 1993, Vol.76, n. 2, s. 135-157

Regan, T.: Rights and Environmental Ethic: An Aside. From The Case for Animal Rights, University of California Press, 1985.

Sandoe, P.: Animal ethics, University Of Copenhagen, b.r.v.

Singer, P.: Do Animals Feel Pain? In: Animal Liberation, Peter Singer, 2nd Edition, New York: Avon Books, 1990.

Singer, P.: Practical Ethics, Cambridge University Press, 2nd, 1993

Tannenbaum, J.: JAVMA, Vol 198, No. 8, April 15, 1991, s. 1360-1376.